עולם העסקים של ימינו כולל גורמים סביבתיים משתנים, סביבות עבודה דינמיות המתרחשות במספר מקומות במקביל, תבניות כלכליות העוברות מהפכות ועדכונים – וכתוצאה מכך גם הרבה סיכונים וגורמים משפיעים בלתי צפויים. לצד זאת, מערכות המידע והתשתיות הפכו עם השנים להיות יותר ויותר קריטיות לניהול תהליכים עסקיים בארגון.
המשכיות עסקית
רוצים ליישם את הפתרון של “המשכיות עסקית” אצלכם בארגון?
המשכיות עסקית, או BCP – Business Continuity Plan, היא תחום הכולל פתרונות שמטרתם להבטיח את הזמינות העסקית של החברה עבור לקוחות, ספקים וכל גוף הבא במגע עם החברה. אתגר ניהול המשכיות עסקית בגופים מוסדיים, מסחריים או פרטיים אינו אתגר פשוט, והוא דורש ניתוח מעמיק של פעילות הארגון, הגדרת מתודה ותכנית ליישום המתודה- תהליך אשר נעשה יחד עם חברה מתמחה בתחום.
המהות של המשכיות עסקית היא הגדרת פונקציות עסקיות מסוימות בתור פונקציות קריטיות אשר צריכת להיות זמינות למשתמשים בהן בכל רגע נתון ובזמן אמת, ללא הפרעות או עיכובים. פונקציות עסקיות שעשויות להיחשב פונקציות מהותיות כוללות בין היתר את תשתיות הענן, מערך גיבויים, מערכת תשלום וכד’.
על מנת להשאיר את תפקוד הליבה של הארגון באופן המשכי, פתרונות המשכיות עסקית צריכים לספק לארגון את היכולת להשיב את הארגון לפעילות ארגונית שגרתית בצורה המהירה, הטובה והיעילה ביותר לאחר מקרה אסון, כל זאת מבלי להיפגע מהתוצאות העלולות להיגרם בעקבותיו.
מהי המשכיות עסקית?
תכנית המשכיות עסקית (BCP) מוצלחת צריכה לכלול שילוב בין שיטה מוגדרת היטב ויישום פתרונות מתקדמים. השיטה האופטימלית ממקסמת את יכולות הארגון, יכולה לצפות תקלות עתידיות ולהיערך לקראתן, מניחה תשתית לקראת התמודדות עם תקלות צפויות (ובלתי צפויות), ומשפרת את הביצועים הנוכחיים.
על התכנית להיות גמישה מספיק כדי להתמודד עם השינויים הרבים המתרחשים בעולם העסקי הדינמי של ימינו, להתייחס לצרכים של כל עובד, ולשמור על יציבות כוללת בפעילות החברה. על התכנית להתייחס לאירועי חירום שונים ולהגדיר תכנית פעולה לפונקציות המהותיות של הארגון לשם התאוששות מלאה או חלקית, בהתאם למדיניות הארגון.
תכנית המשכיות עסקית מורכבת ממרכיבים מתחומים שונים. בין היתר, תכנית המשכיות עסקית צריכה לכלול יכולת שילוב מתודולוגיה ויישום ברמת מומחיות גבוהה, יכולת ראייה של התמונה המלאה ויצירה של תכנית מהאספקט הרחב ביותר ועד הפרטים הקטנים ביותר, יכולת יישום של כלים מעשיים לשיפור ההערכות ויכולת אינטגרטיבית למעבר מהיר בין סוגי תפיסה מערכתית.
התכנית כוללת מענה לתהליכי עבודה הנדרשים לאחר הכרזה על מקרה חירום, לרבות היערכות לוגיסטית, תשתיות מערכת מידע, טיפול במערך המידע, תיק הפעלת מערכות מידע באתר חירום ובנוסף תכנית חזרה לפעילות בשגרה לאחר סיום מצב החירום.
שני מונחים חשובים בעולם ההמשכיות העסקית הם:
RTO – Recovery Time Objective, טווח הזמן הנדרש להפעלה מחדש של הפעילות העסקית, כלומר, משך הזמן שייקח לארגון לחזור לפעילות רגילה ותקינה על פי התכנית. מדד זה מוגדר בתהליך האפיון של הקמת הפתרון בארגון או בגיבוש תכנית ההמשכיות העסקית. יכול להיות שהארגון מגדיר מדד זה על אפס- כלומר, הוא אינו יכול לחוות זמן השבתה כלל.
RPO – Recovery Point Objective, הזמן שהצטברו בו נתונים אותם ניתן לאבד בזמן אירוע אסון. טווח הזמן משתנה בהתאם לצרכי הארגון.
מה הסיבה שכל ארגון חייב יכולת המשכיות עסקית?
אף ארגון לא רוצה להתמודד עם אירוע אסון, אך כל ארגון צריך להיות מוכן לכך. בעידן הדיגיטלי, חשוב להבין שכל פגיעה בתשתיות הארגון, בין אם מכוונת בהתקפת סייבר, בעקבות טעות אנוש או בעקבות אירוע פיזי, עלולה להוביל לאיבוד מידע חשוב כמו ההיסטוריה העסקית של הארגון, מידע על לקוחות וכד’. חלק מהמטרה של תכנית המשכיות עסקית הוא לזהות גורמים פוטנציאליים המאיימים על פעילות הארגון ולהבטיח את ההתנהלות התקינה שלו, מבלי לפגוע בשירותים הניתנים על ידי החברה, במוניטין שלה ובמאזן הכלכלי שלה.
כמה חיונית האפשרות להמשכיות עסקית?
המשכיות עסקית היא רכיב קריטי בכל ארגון, במיוחד בעולם בו הזמינות והמיידיות נחשבים בתור ערך עליון, ובו היכולות הטכנולוגיות מאפשרות זאת. אירוע אסון, ללא קשר לגורם שלו, יכול להוביל לאובדן נתונים ומידע חשוב, כך שלחברה אין יכולת ליישם המשכיות.
אחד החלקים הקריטיים בכל הנוגע להמשכיות עסקית הוא ניהול משברים, או תכנית התאוששות מאסון (DRP). תכנית זו מתמקדת בשיקום תשתית ה-IT לאחר משבר, תוך התייחסות לאיומים אפשריים כגון אסונות טבע, טעות אנוש, כשלי שירות (הפסקת חשמל), חבלה מכוונות כמו דליפת מידע, או התקפת סייבר.
מה חשוב לבדוק לפני קבלת שירות המשכיות עסקית?
שירותי המשכיות עסקית כוללים מערך של בחינות צרכי העסק על מרכיביו השונים. על ספקית ההמשכיות העסקית להפגין מומחיות רבה בתחום הענן, גיבוי בענן, שחזור נתונים, ניהול ושימוש בנתונים מנוהלים בענן ועוד.
הבנה רגולטורית
כדי להבטיח שירותי המשכיות עסקית (BCP) באיכות גבוהה ולטווח הרחוק, על הארגונים לוודא כי הספקית מכירה את הרגולציה הקיימת בתחום בו הארגון פועל. מתודה של המשכיות עסקית צריכה לעמוד ברגולציה הנדרשת בתחום.
ניסיון והיכרות עם תקנים רלוונטיים
לפני שבוחרים בספקית ניהול המשכיות עסקית בגופים מוסדיים, מסחריים ופרטיים, כדאי לוודא שהחברה המיועדת ללוות את החברה מכירה היטב את התקנות והרגולציה בתחומים שונים של פעילות ומשתמשת בכלים מוכחים ליצירת המשכיות עסקית והתאוששות מאסון.
התקן לניהול המשכיות עסקית בארגון הוא ISO 22301, אשר מתייחס לסיכונים הנשקפים לתשתיות, למבנים ולתפעול השוטף של הארגון בעקבות אירועים בלתי צפויים. תקן זה מגדיר את הצעדים המינימליים הנדרשים כדי להגן על המידע, המוצרים, השירותים, התשתיות, המיכון, האמצעים הלוגיסטיים, ציוד התקשורת, פעילות מול ספקי שירות ובאתר החברה עצמו. תפקיד התקן הוא לסייע לארגון לבנות מערכת ניהול המשכיות עסקית המזהה את המוצרים, שירותי הדגל והפעילויות החשובות, והסיכונים הנשקפים להם במקרה של אירוע לא צפוי.
האם הספק באמת מבין את הצורך שלי?
על מנת לוודא שהספק אכן מבין את הצרכים של הארגון, יש לבחון האם הוא שואל את השאלות הרלוונטיות ומציע את הכלים המתאימים לצרכים הספציפיים של הארגון. הגורמים הקובעים את מסמך מדיניות ההמשכיות העסקית הם: תכנית גמישה המצייתת לדרישות הרגולטוריות ומתחשבת במגבלות ובאילוצים של הארגון, התאמה לצרכים העסקיים תוך הגדרת התהליכים הקריטיים לארגון, קביעת מידת הקריטיות של שירותים שונים (מערכות ליבה, מערכות מנהלתיות, מעטפת ודיווח), ניתוח השלכות עתידיות בעקבות גיבוש המדיניות, משך הזמן בו הארגון יכול להתנהל ללא השירות, נפח היכולת הנדרשת בזמן חירום, משך הזמן האפשרי לאובדן נתונים (RPO), משך הזמן הנדרש להקמת פתרון חלופי לשירות, משך הזמן הנדרש לביצוע חזרה מגיבוי (RTO), עלות הקמת מערכת מחדש והתייחס למתחרים בשוק מול המצב החדש.
כדאי להקדים תרופה למכה
אם כן, המסקנה החשובה ביותר באשר להמשכיות עסקית, היא שצריך להתחיל להתכונן כבר עכשיו, ולא לחכות אף רגע מיותר. תכנית ה-BCP היא כמו ביטוח לאירוע שאף אחד לא רוצה שיגיע, אך יכול להגיע בכל רגע נתון.
אינפורמט מציעה שירותי גיבוי בענן לעסקים המבוססים על הפתרונות של חברת הגנת הסייבר וה-IT הידועה Acronis. פתרונות ההמשכיות העסקית וה-DR שאינפורמט מציעה הם מהמתקדמים והיעילים ביותר בשוק.
פתרון ה-DR מבית Acronis מציע הגנה מאסון בתור שירות (DRaas) באמצעות הגדרה קלה וידידותית, ממשק משתמש מאוחד ויעיל, ללא צורך בהוספה, לימוד או ניהול של פלטפורמה נוספת. הפתרון של Acronis מגן על המידע ועל המערכות בכל סביבה- פיזית או וירטואלית, באתר או בענן.
הפתרון שאינפורמט מטמיעה מאפשר אוטומציה של תרחישי התאוששות מאסון והבטחת ההחזרה של המערכות בסדר הנכון על מנת להתייחס לתלות בין היישומים. בנוסף, אפשר לחזור לפעילות שגרתית תוך מספר דקות באמצעות העברה של עומסי העבודה למכונות וירטואליות במרכז הנתונים של הענן. כדי למנוע הדבקה מחדש של וירוסים, ניתן לחזור לנקודה האחרונה בה המערכת הייתה נקייה מנוזקות.
בין היתר, הפתרון כולל הגנת סייבר על ענן, גיבוי קבצים, תמונות ויישומים, התאוששות מקומית באמצעות Instant Restore, מעבר למערכת גיבוי חיצונית, חיבור VPN בענן-בלבד, אפשרות מימוש ללא-VPN, תמיכה ב- IPsec Multisite VPN, VPN פתוח L2 אתר-לאתר, יישום מספר תכניות התאוששות, אוטומציה, הגדרות DNS מותאמות אישית ועוד.
אינפורמט ידועה באמינות, ביציבות ובשירות האיכותי והמהיר שהיא מספקת למגוון לקוחותיה בהמשכיות עסקית, התאוששות מאסון ומגוון תחומים נוספים בעולמות ה-IT והמחשוב.
המומחים של אינפורמט מלווים את הלקוחות בתהליך של ייעוץ, מיפוי צרכים והתאמת הפתרונות אשר מספקים את המענה המדויק ביותר עבור הלקוח. הליווי כולל הטמעה של הפתרונות בעסק ותחזוקה לאורך השנים. מעבר לכך, המומחים של אינפורמט זמינים עבור הלקוחות לכל שאלה ופנייה ומספקים מענה יעיל ומהיר באשר להמשכיות עסקית והתאוששות מאסון.